onsdag den 21. oktober 2015

Spørgsmål - interview med sygeplejerske

Spørgsmål til klinisk vejleder
Vores problemformulering (problemer):
  • Information til patienter med hjertesvigt sker på et forkert tidspunkt og på en forkert måde, da patienterne er under krise under indlæggelsen?
  • Manglende kendskab til medicin og hvilke bivirkninger og symptomer der er fra disse
  • Manglende involvering af patienten og pårørende
Formålet med dette interview:
  • Få indsigt i hvilken information der gives til patienterne og deres pårørende.
  • Med interviewet er vi ikke ude på at finde ud af hvad der er rigtigt og forkert, men derimod at finde frem til nogle ting som vi tænker kan forbedres (hvis der er nogle). Derfor må du gerne svare kritisk på spørgsmålene.
INTERVIEW START
  • Info om sygeplejerske: Karriere indtil nu, speciale, antal år på afdelingen
  • Afdelingen: hvor mange spl., hvilke faggrupper (fast og ikke fast personale)
Rutiner
  • Kan du fortælle lidt om rutinerne på afdeling 202a når en pt. med hjertesvigt indlægges
  • Når en patient indlægges, hvad sker der så?
  • Under indlæggelse, ved udskrivelse, efter indlæggelse
  • Andre procedurer ved genindlæggelse?
Hvad lægger i vægt på i forhold til kommunikationen til patienten – både ved indlæggelse, under indlæggelse og inden udskrivelse?
  • Sker det at der ikke gives tilstrækkelig information, fx pga. travlhed?
  • Hvilke informationer får patienterne (mens de er indlagt) omkring henvendelse ved forværring af symptomer (når de kommer hjem)?
  • Hvad tilbydes patienterne af dialog med sundhedspersonale efter indlæggelsen?
  • Hvad gør I for at medinddrage patienterne bedst muligt?
Hvad gør I for at tage hensyn til den enkelte patients behov?
  • Er der afsat tid til patientens egne spørgsmål og patientens forforståelse af sygdommen?
  • Oplever I at patienterne ikke er i stand til at modtage information under indlæggelsen og ved udskrivelse?
  • Hvordan ses det?
Opfølgning efter indlæggelse
  • Når patienten skal udskrives, hvad er da vigtigt?
  • Hvilke tilbud om pakkeforløb, konsultationer, rehabilitering eller andet tilbydes patienten
  • Kommer patienterne til ambulant kontrol?
  • Hvor ofte og hvad lægges der vægt på (når de skal til kontrol/henvises til kontrol)? (Patienternes egne frustrationer eller sygdommens tilstand)
Hvordan inddrager I de pårørende i behandlingen af patienten?
  • Pakketilbud til de pårørende?
  • Bliver patienten informeret om at deres pårørende med stor fordel kan inddrages i forløbet som støtte?
Tværprofessionalitet
Vi har tidligere været inde omkring rehabilitering og tværprofessionelle teams.
Hvordan oplever du det tværprofessionelle samarbejde på afdelingen? – i forhold til patienter og de pårørende?
  • Hvordan oplever du kommunikationen mellem de forskellige faggrupper? Både under indlæggelse og i det efterfølgende forløb. (Bestemt måde kommunikationen foregår på?
  • Er rollerne uddelt blandt faggrupperne, eller overlapper I hinanden i behandlingen (Fælles mål, patientcentreret kommunikation, hvem giver hvilke informationer)

Tak fordi du gad at medvirke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar