mandag den 19. oktober 2015

Kommunikation

Da vores problem bunder i manglende eller ikke fyldestgørende kommunikation til patienter og pårørende, er det oplagt at sætte kommunikation i fokus og finde ind til kernen i dette samt sygeplejerskens opgave.

Begrebet kommunikation
Begrebet kommunikation kommer af latin og betyder at gøre noget fælles. En professionel kommunikation bør altid være hjælpende, i den forstand at den er velbegrundet og til hjælp for patienten. Det må forventes at patienten har en vis autonomi og selvstændighed, og det er her sygeplejerskens rolle at styrke dennes empowerment og involvere patienten i sin egen situation.

Patientens behov
At kommunikere med og informere en patient forudsætter, at det sker i en dialog på patientens præmisser, da patienten både skal høre, forstå og huske det nødvendige. Sygeplejersken har tre hovedopgaver:
- at undersøge hvilken information patienten har behov for.
- at skaffe information, planlægge og identificere mål (i dialog med patienten).
- at informere på en god måde gennem dialog og interaktion.
Derudover skal der tages højde for at give patienten en fuldstændig information uden at overlæsse patienten samt gøre situationen forudsigelig og forståelig.

I forhold til vores problemstilling ses det, at patientens behov ikke er opfyldt samt at patienten ikke får den tilstrækkelige information. Dette giver bekymringer både hos patienten og de pårørende, som eksempelvis kan ende med genindlæggelse eller forværring af sygdommen.

(17, p.17-21, 292-294)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar