fredag den 16. oktober 2015

Analyse af interviews

Efter vores interviews har vi trukket de problemer ud, som er blevet omtalt af de interviewede. Vi skrev problemerne op på en tavle, så vi fik et overblik. (Se dem på billederne nedenfor).

Interview med sygeplejerske
Interviewet med sygeplejersken gik ikke helt som vi havde forventet, da hun var meget dybdegående i sine svar. Hun besvarede ofte flere af vores spørgsmål ad gangen, hvilket skabte lidt uorden i vores struktur. Trods det var hendes svar meget fyldestgørende og vi fik flere svar/informationer end hvis vi havde fulgt interviewets struktur.





Interview med patient
Interviewet med patienten var mere struktureret, men nogle af spørgsmålene skulle gentages eller omformuleres, da han ofte mistede tråden. Patienten skulle reflektere meget over sine svar og kunne ikke rumme for lange og åbne spørgsmål. Derfor måtte mange af spørgsmålene omformuleres, så de blev mere lukkede end vi havde planlagt.


Sammenfatning
På baggrund af vores to interviews er vi nået frem til nogle centrale problemer. Et problem som ligger til grund for en række andre problemer, er kommunikationen mellem sundhedspersonalet og patienten og dennes pårørende. Dette var en frustration hos både sygeplejersken og patienten. Problemet ved manglende information giver bekymringer hos patient og pårørende, og der bliver ikke taget højde for patientens spørgsmål. Derfor ved patienterne og deres pårørende ikke, hvordan de skal handle ved forværring af symptomer, hvilket øger risikoen for forværring af sygdom og nedsætter livskvaliteten.
Hos sygeplejersken giver den manglende kommunikation frustrationer, fordi hun ikke føler at hun giver patienten et fyldestgørende indlæggelsesforløb.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar