"Livet med Hjertesvigt" er en rapport udarbejdet af Rådgivende Sociologier i samarbejde med Hjerteforeningen i 2014. Rapporten har til formål at danne et komplet billede af problemer og udfordringer som patienter med hjertesvigt møder i året efter at have fået diagnosen.
Vi har valgt at fremhæve undersøgelserne, som vi kan sætte i forhold til vores problemstilling.
Vi har valgt at fremhæve undersøgelserne, som vi kan sætte i forhold til vores problemstilling.
Patienternes
livskvalitet
24% af patienterne vurderer deres livskvalitet som lav. Men
på baggrund af et HeartQol skema med forskellige spørgsmål omkring mestring og
bekymringer ved sygdommen, er det beregnet at 34% af patienterne har lav
livskvalitet. På baggrund af dette kan man konkludere at omgivelserne og
pårørende har en indvirkning på, hvordan patienternes livskvalitet er.
Egenomsorg
Egenomsorg handler om at kunne tage vare på sig selv, og
gøre det mest hensigtsmæssige i forhold til at skulle leve med hjertesvigt og
undgå at sygdommen forværres.
En række spørgsmål omhandlede viden om, hvordan man som
patient skal handle i forhold til sygdom, livsstil samt compliance i forhold
til medicin. Det var tydeligt i undersøgelsen, at patienten selv vurderede, hvad
der gav mening i sit liv i forhold til mestring af sygdommen og hvor meget
sygdommen kom til at fylde. Egenomsorg kan i nogle tilfælde være ikke at gøre de ting, som man burde gøre.
Spørgsmålet her er, om det er hensigtsmæssigt at patienterne
vælger nogle handlinger fra, og om de har den rette viden til at vide, hvad
konsekvenserne på sigt vil være. Her kommer sundhedspersonalets vejledning og
information igen ind i billedet, da de skal informere patienten om hvilke
tiltag og anbefalinger der er vigtigst at følge, for at sygdommen ikke
forværres.
Bekymringer
For 35% af patienterne gjaldt det, at ens rolle i sociale
sammenhænge havde ændret sig i forbindelse med sygdommen. Selvopfattelsen
ændres, og mange patienter kan have brug for støtte og vejledning med at finde
sig til rette i den nye rolle.
En stor del af bekymringerne for patienterne er i forhold
til de pårørende. Patienterne er bekymrede for at deres nærmeste ikke har nogle
at tale med deres bekymringer om, hvilket understreger hvor vigtig kommunikation og information til både patienter og pårørende er.
Information og
involvering på sygehuset
De to overstående figurer viser at information,
medinddragelse af patienten og tid til samtaler ikke var tilstrækkelig.
Derudover viser andre undersøgelser, at patienter ikke følte sig informeret
tilstrækkeligt om medicin, bivirkninger, hvor de skulle henvende sig ved
forværring af symptomer, plan for samlet behandlingsforløb og hjælp til
lindring af fysiske symptomer. Dette resulterer også i at mere end 30% af patienterne
føler sig ladt i stikken når de udskrives fra sygehuset og at 45% kun i nogen
eller mindre grad har fået den tilstrækkelige professionelle hjælp, som de
føler de har haft behov for.
På baggrund af dette kan man se sammenhænge mellem den støtte
og information patienterne får, og den egenomsorg de yder som giver dem den
bedst mulige livskvalitet lige nu og her og som forebygger forværring af
sygdommen.
I forhold til
pårørende
Figur 4.3.3.3
viser også, at hele 19% af patienterne med hjertesvigt i mindre grad eller slet
ikke er blevet gjort opmærksom på muligheden for, at invitere pårørende med til
samtaler. Dette er foruroligende taget i betragtning af hvor vigtig en
ressource de pårørende er i forhold til disse patienter. En anden undersøgelse
viser også, at hele 32% af patienterne i meget høj grad/i nogen grad er mere
afhængig af deres pårørende. Dette gør
det bekymrende, at de pårørende ikke er blevet inddraget noget mere og at
patienterne ikke er blevet gjort bevidst om, at deres pårørende er velkomne til
samtaler m.m.
(10)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar