Didaktik er den del af pædagogik, som beskæftiger sig med
undervisningens indhold og formål. Didaktik er altså en teori der skaber en
vejledning for undervisningen. (22)
Et stort problem hos patienter med hjertesvigt er, at de ikke er
tilstrækkeligt uddannet ved udskrivelsen til at kunne klare sig succesfuldt i
hverdagen. Læringen og undervisningen på sygehuset under indlæggelsen er derfor
særdeles vigtig, så patienten opnår viden og forstår den viden som
fagpersonalet formulerer. I bogen ”
Læring gennem oplevelse, forståelse og handling”, som er skrevet af Hilde Hiim og
Else Hippe, bliver der skrevet om didaktik, hvor der bl.a. fortælles om
undervisning og læring. I bogen skrives der om læreren og eleven, hvilket også
kan perspektiveres til patienter/pårørende og fagpersonale på sygehuset, hvor
fagpersonalet er lærerne, der forsøger at formidle viden til modtagerne, som er
patienterne eller de pårørende.
I bogen ”Læring
gennem oplevelse, forståelse og handling” er
didaktik defineret som: ”Praktisk-teoretisk
planlægning, gennemførelse, vurdering og kritisk analyse af undervisning og
læring” (23, p. 14)
Det er lærerens opgave at forstå, møde og tilrettelægge meningsfyldt læring for
den enkelte elev, hvilket er vigtigt da læring er en subjektiv proces hvor
følelser, forståelse og handling spiller sammen. (23, p. 23). Det er altså vigtigt,
at sygeplejersken møder den enkelte patient med hjertesvigt og betragter denne
som et enestående individ.
Hiim og Hippe beskæftiger sig blandt andet med den didaktiske relationsmodel,
som er en model til kritisk analyse og forståelse af undervisning og læring og som har grundlag i et kritisk, humanistisk videnskabssyn.Modellen omfatter følgende faktorer:
Familie, kulturel- og social baggrund præger også patientens læringsforudsætninger.
Målet hænger i høj grad sammen med indholdet, men hænger også sammen med de andre faktorer der er i den didaktiske relationsmodel.

- Elevernes sociale, kulturelle, psykologiske og fysiske læringsforudsætninger.
- Kulturelle, sociale og fysiske rammefaktorer (herunder lærerens forudsætninger).
- Læringsmål.
- Indhold.
- Læreproces.
- Vurdering.
(23, p. 73)
Alle de ovennævnte faktorer og sammenhængen mellem disse bør indgå
i enhver undervisningssammenhæng for at sikre en god undervisning. Alle
faktorerne påvirker hinanden, og hvis den ene kategori ikke er fyldestgjort, får
det konsekvenser for de andre kategorier.
Det er vigtigt at de sundhedsprofessionelle inddrager alle faktorerne den didaktiske relationsmodel rummer, når de forsøger at undervise patienterne og de pårørende. Hvis dette ikke gøres vil undervisningen ikke være fyldestgørende, hvilket vil få konsekvenser for patienterne og de pårørende. Når undervisningen og informationen ikke er udført succesfuldt kan det fx ende ud i, at patienterne og de pårørende går med bekymringer som kan nedsætte deres livskvalitet.
(23)
Det er vigtigt at de sundhedsprofessionelle inddrager alle faktorerne den didaktiske relationsmodel rummer, når de forsøger at undervise patienterne og de pårørende. Hvis dette ikke gøres vil undervisningen ikke være fyldestgørende, hvilket vil få konsekvenser for patienterne og de pårørende. Når undervisningen og informationen ikke er udført succesfuldt kan det fx ende ud i, at patienterne og de pårørende går med bekymringer som kan nedsætte deres livskvalitet.
(23)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar